Teslan osavuositulos Q4/2016

Varsinainen tulos on nopeasti käsitelty. Liikevaihto kasvoi melkein yhdeksänkymmentä prosenttia 2,3 miljardiin dollariin ja tappiota firma teki 121 miljoonaa dollaria. Koko tilikauden 2016 osalta vastaavat luvut olivat liikevaihto 7 miljarda dollaria (+77 %) ja tappio 675 miljoonaa dollaria.

Tulosta mielenkiintoisempaa ovat yhtiön johdon tulosjulkistusta seuranneessa konferenssipuhelussa esittämät arviot tulevaisuudesta.

Model 3 on suunniteltu Model S:ää ja X:ää yksinkertaisemmaksi valmistaa: ”Model S:ssä on kolme kilometriä kaapeleita. 3:ssa vain 1,5 kilometriä, joten yksinkertaistimme kaapelointia huomattavasti. — Model 3:ssa ei tule olemaan monia aiempien malliemme hienouksia, kuten itsestään ulostyöntyviä ovenkahvoja.”

Tesla saattaa tarjota jatkossa kumppaniensa kautta vakuutuksia tai jopa ryhtyä itse vakuutusbisnekseen: ”Visiomme on, että voimme kertoa yhden hinnan, joka sisältää auton, huollon ja vakuutuksen. Teemme näin jo (osalla markkinoista).”

Konferenssipuhelun mielenkiintoisin anti oli arvio Model 3:n tuotantomääristä: ”Kun teimme tilauksia alihankkijoillemme, olemme kertoneet heille, että Model 3:n tuotantomäärät ovat heinäkuussa tuhat autoa viikossa, elokuussa kaksituhatta autoa viikossa ja syyskuussa neljätuhatta autoa viikossa. — Olen melko varma, että pääsemme 5 000 auton viikkovauhtiin tämän vuoden loppuun mennessä.” Tulostiedotteessaan Tesla arvioi, että Model 3:n tuotantomäärä yltäisi kymmeneentuhanteen autoon viikossa vuoden 2018 aikana. Arviot tuotannon kasvattamisen aikataulusta voivat muuttua, sillä Tesla on riippuvainen paitsi uusien kokoonpanolaitteiden asentamisen aikataulusta, etenkin alihankkijoidensa kyvystä toimittaa riittävä määrä kelvollisen laatuisia komponentteja.

Mikäli Tesla kykenee viidentuhannen auton viikkotuotantoon kuluvan vuoden lopussa, nostaisi se yhtiön Model 3 -tuotantomäärän kolminkertaiseksi nykyiseen tuotantoon verrattuna. Tämänkin kasvun myötä Tesla on edelleen pieni autonvalmistaja. Maailman 15. suurin autonvalmistaja on Mazda 1,5 miljoonan auton vuosituotannollaan. Tähän Teslalla on vielä matkaa. Markkina-arvossa Tesla ei paini pienten autonvalmistajien sarjassa, sillä Mazdan markkina-arvo on 8 miljardia, kun Teslalla luku on 40 miljardia. Teslan markkina-arvo on 20 prosenttia pienempi, kuin yli 2,5 miljoonaa autoa valmistavalla Fordilla. Teslan osakkeen arvostustasoon ladatut odotukset ovat erittäin kovat, mihin vain Elon Muskin kaltainen supersankari voisi yltää. Onneksi hän on Teslan johdossa ainakin Model 3:n tuotannon käynnistämiseen saakka.

Oletko kiinnostunut kansainvälisestä osakesijoittamisesta? Tilaa Rikastimen analyysi- ja uutiskirje! Rikastimen lukijana tutustut mielenkiintoisiin yhtiöihin, pääset lukemaan laadukkaita ja helposti ymmärrettäviä analyysejä ja opit sijoittamaan tuottavasti. Rikastin on pitkäjänteisen kansainvälisen osakesijoittamisen äänenkannattaja. Rikastu hitaasti™. — Rikastin ei anna sijoitussuosituksia tai -neuvontaa.

Merkitty:
Julkaistu kohteessa osakeanalyysi, suuret yhtiöt, sykliset kulutushyödykeyhtiöt, yhdysvaltalaiset osakkeet