Applen osavuositulos Q2/2014

Apple julkaisi viime viikolla tilikauden 2014 toisen vuosineljänneksen tuloksensa. Osakekohtainen tulos kasvoi 15 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Hyvää tulosta auttoivat iPhone-puhelinten dollarimääräisen myynnin kasvu 14 prosentilla sekä myyntikatteen parantuminen noin kahdella prosenttiyksiköllä vuodentakaisesta. Ipad-myynti laski 13 prosenttia, yhtenä syynä voidaan pitää edellisen vertailuajankohdan vahvaa myyntiä. Kun iPad Mini julkaistiin marraskuussa 2012, myynti lähti alun tuotantovaikeuksista johtuen vetämään kunnolla vasta tilikauden 2013 toisella neljänneksellä, joka päättyi maaliskuussa 2013.

Kirjoitin Rikastimessa (1/2013) Applen kasvumahdollisuuksista: ”iPhonen lanseeraus maan suurimman operaattorin asiakkaille mahdollistaisi myynnin kasvun jatkumisen Kiinassa.” Yhtiö ilmoitti joulukuussa 2013 tuovansa vuoden 2014 alussa iPhonen myös China Mobilen asiakkaille, joten ennakoimani kasvu Kiinassa on nyt lähtenyt liikkeelle ja osaltaan edesauttanut iPhone-myynnin nousua erinomaisiin lukemiin.

Yhtiön pääjohtaja totesi tulosjulkistuksessa, että ”odotamme innolla esittelevämme uusia tuotteita ja palveluita, joita vain Apple voisi tuoda markkinoille.”

Tulosjulkistuksen yhteydessä yhtiö ilmoitti nostavansa osingon 3,29 dollariin. Noin 570 dollarin osakekurssiin nähden osinkotuotto olisi 2,3 prosenttia, mitä voi pitää ihan hyvänä osinkona, varsinkin kun yhtiö lupailee nostavansa osinkoa jatkossa vuosittain. Yhtiö myös nosti omien osakkeiden takaisinostovaltuutuksen määrän 60 miljardista 90 miljardiin dollariin. Yhtiö on edellisen 12 kuukauden aikana ostanut omia osakkeitaan noin 45 miljardilla dollarilla, millä se on pienentänyt osakkeidensa lukumäärää noin seitsemällä prosentilla. Yhtiö oli viime vuoden alussa velaton, mutta nyt sillä on velkaa 17 miljardia, jonka se on käyttänyt osakkeidensa ostamiseen. Käteistä yhtiöllä on edelleen varsin turvallisen tuntuinen määrä, 150 miljardia dollaria.

Yhtiö ilmoitti myös osakkeiden splittauksesta yhden suhde seitsemään, joka toteutetaan niin, että jokaista nykyistä osaketta kohden omistaja saa kuusi uutta osaketta. Mielestäni toimenpide on tarpeeton, mutta ei siitä ole haittaakaan, koska toimenpiteellä ei ole vaikutusta yhtiön liiketoimintaan eikä arvostustasoon. Splittaus toteutetaan kesäkuun alussa.

Yhtiön tuotteiden myyntihinnan ja valmistuskustannusten suhde on kilpailijoihin nähden erinomainen. Riskien arvioinnin kannalta on keskeistä kysyä, onko yhtiön hyvä kannattavuus tilapäistä vai voiko se olla pysyvää. Uudella tuotteella voi olla hyvä kannattavuus, mutta kilpailu voi ajan myötä heikentää mahdollisuuksia veloittaa tuotteesta kilpailijoita enemmän.

Kilpailijoita parempi kannattavuus on mielestäni kestävällä pohjalla, sillä Apple tekee kilpailijoita paremmin viimeisteltyjä tuotteita. Kuluttajat ovat valmiit maksamaan hyvästä laadusta ja toimivasta kokonaisuudesta. Apple ei jatkossakaan pysty kilpailemaan myyntimäärissä halvimpia älypuhelimia tai tabletteja valmistavien yritysten kanssa, mutta Applen premium-tuotteillekin on isot ja edelleen kasvavat markkinat. Osa tuotteiden toimivuutta perustuu iOS-ekosysteemiin, jota Apple on suojannut hyvin kilpailulta, esimerkiksi rajoittamalla sovellusten lataamisen sen omaan kauppaansa, jonka sisältöä se kontrolloi.

Kauppalehti kirjoitti 25.4., että ”Apple teki yhä enemmän ja yhä halvempia puhelimia – - Tämä kuulostaa aivan Nokian reseptiltä vielä muutama vuosi sitten. – - Applesta on tullut yhden tempun sirkushevonen. – - Näyttää siltä, että Applella on vain hävittävää.”  Applen vahvuus on uskollisissa kuluttajissa sekä suljetussa ekosysteemissä, joka nostaa kynnyksen vaihtaa kilpaileviin tuotteisiin. Yhtiön ekosysteemin osa on iTunes-tunnukset, jonka kautta Applella on 800 miljoonaa rekisteröitynyttä asiakasta. Tämä muodostaa hyvän kanavan myydä tulevaisuudessa uusia palveluita. Yhtiön kilpailuetu perustuu ekosysteemiin, viimeisteltyihin tuotteisiin sekä tarjottuihin palveluihin. Kilpailuetua voi siten pitää monipuolisempana, kuin mitä Nokialla aikanaan oli.

Yhtiö ei mielestäni myöskään ole ”yhden tempun sirkushevonen” vaikka tällä hetkellä iPhone tuokin merkittävän osan liikevaihdosta. Tablettien käyttö erityisesti yrityksissä lisääntyy ja yrityksissä Applen markkinaosuus on kuluttajasegmenttiä korkeampi. Microsoft toi äskettäin Office-ohjelmat iPadille, mikä lisää entisestään iPadin käyttömahdollisuuksia yrityksissä. Apple myi päättyneellä vuosineljänneksellä Mac-tietokoneita 5,5 miljardilla dollarilla ja ohjelmistoja ja palveluita 4,6 miljardilla.

Yhtiön tulosjulkistusta seuranneessa konferenssipuhelussa pääjohtaja Cook totesi uusista tuotteista: ”Keskitymme asioihin, joissa voimme olla parhaita ja jotka voimme toteuttaa laadulla, jota asiakkaamme odottavat. Me välitämme tuotteen jokaisesta yksityiskohdasta. Tällä asenteella tuotteiden kehitys voi kestää odotettua kauemmin, eikä se ole meille uutta. Emme tuoneet markkinoille ensimmäistä MP3-soitinta, emmekä ensimmäistä älypuhelinta, emmekä myöskään ensimmäistä tablettia. Tabletteja taidettiin tehdä jo vuosikymmen ennen iPadia. Mutta me teimme ensimmäisen menestyvän ja modernin MP3-soittimen, tabletin ja älypuhelimen. Meille on tärkeämpää tehdä tuote kunnolla kuin olla ensimmäinen markkinoilla.” Kauppalehden samaisen artikkelin mukaan ”Applen ohjeistus ei viittaa siihen, että yhtiö lanseeraisi uutta markkinoita mullistavaa tuotekategoriaa.” (KL 25.4.) Yleensä tulostiedotteissa ei ole isolla otsikolla mainintaa tuotekehityksen nykytilanteesta, mutta mikäli Kauppalehden toimittajat ehtisivät kuunnella yhtiön pääjohtajan näkemyksen yhtiön tilanteesta, ei Tim Cookin viesti mielestäni voisi olla selvempi: ”Meillä on työn alla muutamia upeita juttuja, joista olen erittäin ylpeä.” Applella on siis kehitteillä uusia tuotteita, mutta se ei kerro niistä juuri mitään ennen kuin se saa ne valmiiksi myyntiä varten.

Yhtiön arvostustaso ei mielestäni oleta yhtiön nykyisen menestyksen jatkumista eikä varsinkaan mahdollisten uusien tuotteiden menestystä. Alle 600 dollarin osakekurssilla Applen osaketta voi pitää edelleen edullisena.

Lähteet mm: Applen osavuositulos, Applen tiedote China Mobile -sopimuksesta, tulosjulkistuksen liitetiedot

Oletko kiinnostunut kansainvälisestä osakesijoittamisesta? Tilaa Rikastin, jonka tyypillisessä numerossa esitellään kaksi mielenkiintoista yhtiötä pitkäaikaisen osakesijoittajan näkökulmasta. Rikastimen lukijana tutustut mielenkiintoisiin yhtiöihin, pääset lukemaan laadukkaita ja helposti ymmärrettäviä analyysejä ja opit sijoittamaan tuottavasti.

Merkitty:
Julkaistu kohteessa informaatioteknologia, megasuuret yhtiöt, osakeanalyysi, yhdysvaltalaiset osakkeet